onsdag 26 augusti 2009

Fönster


För en vecka sedan hämtade vi hem ca 40 fönsterbågar i olika storlekar från vår snickare. Tanken är att jag ska olja dem först, för att därefter måla dem i gräddvit linoljefärg. För stunden har jag oljat in största delen av dem, och nu återstår alltå det intressantaste; själva målningen. Vi målar dem med Ottossons linoljefärg, som jag har tyckt fungerar alldeles ypperligt på mina andra små projekt. Jag har höga förhoppningar att den ska lyckas bra på våra fönster också. Tyvärr har vi inte förberett utrymmena tillräckligt bra, så nu hoppar vi omkring mellan diverse gamla fönster och brädhögar och försöker hitta någon ledig plats att ställa de oljade fönstrena på. Vet inte hur vi ska kunna hitta tillräckligt med utrymme när vi ska börja själva målningen, men sådant brukar ju lösa sig.

Fick även ett efterlängtat mail av vår fönsterrestaurerare, hon tror att hon får alla ytterfönster klara till den sista augusti. Jag är så nyfiken på resultatet, vi har väntat med spänning hela sommaren för att få se våra fönster. Karmarna och innerfönstrena ska hon arbeta med i höst, men det gör hon antagligen på plats eftersom det blir betydligt enklare så. Oj den dag alla våra fönster är i skick, den dagen är värd att firas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar